Skutečně chceme, aby Česká republika byla i nadále místem, kde se talenty rodí a systematicky rozvíjejí? Nejen na papíře, ale i v reálném světě?
Jedná se o fascinující svět, ve kterém se potkává celá řada znalostních soutěží – od tradičních oborových olympiád, přes středoškolskou odbornou činnost až po ty, které využívají on-line a AI prvky. Mnohé z nich mají desetiletou historii – matematická olympiáda byla založena v roce 1951, o rok později následovala fyzikální, každá je organizována nadšenými lidmi, zpravidla nad rámec svých pracovních povinností i důstojného ohodnocení.
Celkem se klíčových soutěží každý rok účastní kolem 200 tisíc žáků a studentů, tedy zhruba každý desátý žák nebo student České republiky. O vysoké úrovni přípravy a odborného vedení mladých talentů v České republice svědčí mezinárodní úspěchy, běžně se umisťují na medailových místech.
Nejde pouze o to, že probíhají ony vědomostní „soutěže“. Tyto akce motivují účastníky k dalším aktivitám, zvyšují jejich sebevědomí, jsou „skupinovou terapií“, formují jejich budoucí ambice. Mezi hrdé absolventy soutěží se řadí světově špičkoví odborníci, kteří se po studijním i pracovním pobytu v zahraničí často vrací zpět do České republiky a vlastní znalosti investují do nových generací.
Náklady na konání celostátních kol soutěží se pohybují v řádu bagatelních stovek tisíc až milionů korun – prakticky zaměřené soutěže jsou náročnější kvůli nákupu specifických materiálů, na rozdíl od teoretických soutěží, kde jsou hlavními „vstupy“ lidská práce, papír a tužka. Kromě toho existují náklady na účast v mezinárodních soutěží nebo na přípravná soustředění. Sečteno: Klíčové soutěže se pro 200 tisíc žáků a studentů organizují za částku zhruba 30 milionů korun, přepočteno asi 150 korun na účastníka!
Existuje nějaký jiný, efektivnější způsob podpory mladých talentů?
I přes zjevný význam soutěží a jejich dopad na podporu vzdělanosti, čelí organizátoři řadě systémových problémů, které ohrožují kvalitu a udržitelnost soutěží. Na základě interních dat, poznámek od organizátorů z diskuze, která proběhla v Senátu, i souhrnných analýz mezi největší problémy a výzvy patří:
- Slábnoucí role MŠMT: V posledních rocích dochází k „rezignaci“ MŠMT na podporu a podobu soutěží, chybí jakákoli představa o jejich budoucnosti (kromě minimální zmínky ve Strategii 2030+). Bylo by žádoucí obnovit vyhlašování soutěží ze strany MŠMT, resp. zajištění jasného rámce pro organizaci školních, regionálních i celostátních soutěží.
- Chybí motivace: Byť jen formální – pro učitele, kteří vynakládají značné úsilí na organizaci a hodnocení prací. Poděkování organizátorům a úspěšným řešitelům nic nestojí, ale přesto hraje důležitou roli.
- Nestabilní financování a byrokratická zátěž: Často chybí snaha o dlouhodobé financování, dochází k rušení dotací, například u Fyzikální a Astronomické olympiády, kraje si neuvědomují specifické finanční nároky některých soutěží. Systém žádostí o dotace je složitý, nestabilní a podléhá jen formálnímu hodnocení, které nereflektuje skutečnost. Organizátoři někdy musí platit za pomůcky či ceny z „vlastních kapes“.
- Přizpůsobení požadavků realitě soutěží: Současná pravidla MŠMT neumožňují financování doprovodných programů, které jsou klíčové pro vytváření kontaktů mezi účastníky a sdílení vzájemných zkušeností.
- Nemělo by se říkat, proč to nejde, ale aktivně hledat způsoby, jak to realizovat.
Vědomostní soutěže jsou životaschopné, s vysokou účastí a mezinárodními úspěchy. Čelí však značným výzvám, především v oblasti financování, byrokracie a nedostatečné podpory ze strany státních orgánů. Organizátoři volají po stabilnějším a předvídatelnějším financování, snížení administrativní zátěže a většímu uznání významu těchto soutěží pro rozvoj talentovaných studentů. Investice do motivace nadaných žáků a studentů se totiž vrací mnohonásobně.
Jaký signál tedy v budoucnosti vyšleme mladým talentům?
Diskuze 9. června v prostorách Senátu parlamentu České republiky se zúčastnili:
- Tomáš Bárta, Matematická olympiáda
- Jan Černý, Biologická olympiáda
- Michael Doležal, JCMM
- Jakub Fischer, Středoškolské odborné činnosti
- Jan Herzig, Zvaž vědu
- Petr Holzhauser, Chemická olympiáda
- Jakub Jelen, Geografická olympiáda
- Rostislav Melichar, Geologická olympiáda
- Tomáš Prosecký, Astronomická olympiáda
- Filip Studnička, Fyzikální olympiáda
- Petr Štěpánek, Olympiáda v českém jazyce
- Jiří Dušek, Senát
- Jiří Růžička, Senát
- Miloš Vystrčil, Senát
- Spolupracovali: Markéta Munzarová, Tomáš Matuška

